- hushållsekonomi för alla - ät gott och spara tid, pengar och miljön -

fredag 11 juli 2014

Rådjursstek med rödbetor


Premiär på färska rödbetor hos bonden. Så fina att jag nästan har lust att sätta dem i vas!!
Köpte för ett tag sedan ett helt grovstyckat rådjur. Vi har sådan tur att vi känner flera jägare som gärna säljer lite av sina fångster. Jag litar på att de är seriösa och håller sig inom tillåtna kvoter och sköter testning av kött. För mig blir viltet som ett bra ekologiskt alternativ.
Nu åt vi sista steken och får vänta till hösten att köpa mer (har lite färs och lite grytbitar kvar). Jag hoppas att vi snart får tillbyggnaden färdig, så jag har en frys att fylla till hösten.
I kväll åt vi steken med nypotatis och ugnsbakade rödbetor med stora bitar chevre, som får smälta över godbitarna. Riktig lyxmåltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar