- hushållsekonomi för alla - ät gott och spara tid, pengar och miljön -

fredag 11 juli 2014

Pizza på surdeg

Premiär på surdegspizzabotten.
Jag tog 20g av min rågsurdeg, 30g vetemjöl och 25g ljummet vatten på morgonen, några timmar senare (när den blivit ungefär dubbelt så stor och bubblade fint) ytterligare 30g vetemjöl och 25g ljummet vatten. En dryg timme innan vi skulle äta blandade jag surdegen med 800g vetemjöl och 500g vatten, körde i blandaren i 10 minuter, tillsatte 20g salt och körde ytterligare 5 minuter. Degen i en oljad plastbunke med lite mjöl över.
Jag har haft problem med att få över degen med pizzatopping på till bakstenen. Nu gjorde jag så att vi bakade ut degen och förgräddade den i ett par minuter först och därefter fick var och en välja sin egen fyllning. Superbra blev det!!
...och jag fick tömt ut massor av små "slattar" av allt möjligt i kylen.

Vi hade övernattande gäster med en drös ungar, så det här var perfekt mat till detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar