- hushållsekonomi för alla - ät gott och spara tid, pengar och miljön -

måndag 30 juni 2014

Veckans planering v. 27

Minigurkorna trivs i mitt växthus
Jag och barnen kom hem från Bornholm i går kväll. Helgen bjöd på trevligt umgänge, lite arbete och ingen matlagning (!). Svärmor bjöd på Flæskesteg som tack för hjälpen med att ta bort deras gamla heltäckningsmatta på lördagen och på söndagen åt vi hos goda vänner.
Vi hade te, bröd och frukt med på färjan, så matkostnaderna slutade på ca 100:- (frukostbullar och ny frukt till hemfärden)

Denna veckan är jag ensam hemma ett par dagar, mannen och barnen kommer hem på onsdag.
Det som behöver ätas upp denna vecka är: 1/4 färsk vitkål (nu MÅSTE den ätas..), några deciliter vispgrädde, 1/2 blomkålshuvud, lite ingefära, ett par tomater, broccoli och 2 kokta potatisar.
Ungarna fick pannkakor till frukost och det blev några över, dels de två första bleka som ingen vill äta, dels några fina.
Dessutom finns det bl.a. två sorters lagrad ost, en grönmögelost, feta, en bit salami, jäst, morötter, lök och vitlök.
Jag tycker inte riktigt att mataffären har något lockande extrapris den här veckan, så det blir mest mat från frysen.

Veckans matplanering blir alltså:
Måndag: Gräddstuvad pytt-i-panna med stekt ägg (använder potatisen, lite av grädden + innehållet i min rest-låda som jag har i frysen)
Tisdag: Kycklingsoppa (vitkål, broccoli, morötter och de bleka pannkakorna i strimlor + ett kycklinglår från frysen och nudlar eller pasta från skafferiet)
Onsdag: Crêpes med räkstuvning (resten av pannkakorna, vispgrädden + dill och räkor från frysen)
Torsdag-söndag: Hembakad pizza på grillen (salami och tomater)
                            Gratinerad blomkål o broccoli med ädelost
                            Pan Bagnat (om surdegsbaket fungerar och det blir fint kvällsdoppsväder)
                            Fisk Curry (har ganska mycket torskfilé i frysen från föräldrarna)
Vilken ordning rätterna blir lagade vet jag inte än, beror på om vi får gäster, väder och humör.

Jag behöver handla: mjölk, frukt, oliver och sallad (ev. koriander)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar